V přibližně 70 % všech motorů pohání ozubený řemen také vodní čerpadlo. Vodní čerpadlo zajišťuje trvalý průtok chladicí kapaliny přes chladič a motor. Ozubený řemen, napínací kladka, vodicí prvky a vodní čerpadlo musí být přitom vzájemně optimálně sladěné. Jen tak lze zaručit jejich spolehlivé fungování a dlouhou životnost.
V případě netěsného vodního čerpadla hrozí poškození motoru.
Ozubený řemen musí pohánět vačkový hřídel, který zajišťuje přesný ventilový rozvod. V důsledku netěsného vodního čerpadla se ozubený řemen dostane do styku s unikající chladicí kapalinou. Ozubený řemen může být potom poškozen působením chemikálií. V důsledku toho dojde k výpadku rozvodového mechanismu mezi klikovým hřídelem a vačkovým hřídelem. Následkem může být velké poškození motoru. Ozubený řemen mohou poškodit i silně zatížená ložiska napínacích nebo vodicích prvků.
Vždy měnit pravidelně, vždy měnit kompletně.
V závislosti na modelu vozidla a použitém motoru stanovují výrobci vozidel pro výměnu ozubeného řemenu intervaly výměny. Pokud ozubený řemen pohání vodní čerpadlo, doporučuje se provést spolu s výměnou ozubeného řemenu i výměnu vodního čerpadla, protože při později provedené výměně vodního čerpadla je nutné vyměnit ozubený řemen mimo interval výměny a zákazníkovi tak vznikají zvýšené náklady, kterým bylo možné zabránit.